705213 41657197 w320

Τα βλαστικά κύτταρα του ομφαλίου λώρου σήμερα χρησιμοποιούνται στην Ιατρική για τη θεραπεία κακοήθων αιματολογικών ασθενειών, όπως της λευχαιμίας, των αυτοάνοσων ασθενειών, όπως της σκλήρυνσης κατά πλάκας, καθώς και για την αποκατάσταση της λειτουργίας οργάνων.

{slider Ασφαλής η βλαστοκυτταρική θεραπεία στα μάτια|closed}

Πρώιμα αποτελέσματα σε δύο ασθενείς δείχνουν βελτίωση της όρασης χωρίς παρενέργειες
Τα εμφυτεύματα εμβρυϊκών βλαστικών κυττάρων φαίνεται ότι είναι ασφαλή σε ό,τι αφορά την αποκατάσταση νόσων των οφθαλμών
Ουάσινγκτον

Πρώιμα αποτελέσματα της πρώτης κλινικής δοκιμής με εμβρυϊκά βλαστοκύτταρα για την αποκατάσταση προβλημάτων των οφθαλμών μαρτυρούν ότι η μέθοδος είναι ασφαλής.

{slider Αισιόδοξα νέα}

Τα αισιόδοξα αυτά νέα έστειλε η αμερικανική εταιρεία Advanced Cell Technology η οποία βρίσκεται πίσω από τη θεραπεία των εμβρυϊκών κυττάρων με σχετική δημοσίευση στην ιατρική επιθεώρηση «The Lancet». Οι ειδικοί της ACT αναφέρουν πως δύο ασθενείς που έλαβαν τα βλαστοκυτταρικά εμφυτεύματα στον αμφιβληστροειδή χιτώνα του ματιού τους βρίσκονται σε καλή κατάσταση, τέσσερις μήνες μετά τη μεταμόσχευση.

Η συγκεκριμένη θεραπεία αφορά τη λήψη ανώριμων κυττάρων από ανθρώπινα έμβρυα, τα οποία στη συνέχεια καλλιεργούνται στο εργαστήριο ώστε να προκύψουν κύτταρα του αμφιβληστροειδούς. Οι ειδικοί ελπίζουν ότι με χρήση των συγκεκριμένων κυττάρων εργαστηρίου θα μπορούν μελλοντικά να αποκαταστήσουν ασθένειες του αμφιβληστροειδούς χιτώνα όπως η ανίατη μέχρι σήμερα νόσος Stargardt που αποτελεί κύρια αιτία τύφλωσης νεαρών ατόμων.

Οι επιστήμονες της ACT σε συνεργασία με ειδικούς του Οφθαλμολογικού Ινστιτούτου Jules Stein στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας στο Λος Αντζελες είναι οι πρώτοι που δημοσιεύουν αποτελέσματα κλινικών δοκιμών της συγκεκριμένης τεχνικής (ακριβώς η ίδια μέθοδος άρχισε τώρα να δοκιμάζεται και στο Οφθαλμολογικό Νοσοκομείο Moorefields του Λονδίνου).

{slider Δύο ασθενείς}

Η συγκεκριμένη δοκιμή αφορούσε μια ασθενή περίπου 70 ετών με ξηράς μορφής ηλικιακή εκφύλιση της ωχράς κηλίδας – πρόκειται για την κύρια αιτία τύφλωσης ηλικιωμένων στον ανεπτυγμένο κόσμο – καθώς και μια δεύτερη ασθενή στην ηλικία των 50 ετών με νόσο Stargardt.
Και οι δύο γυναίκες παρουσίαζαν σημαντική απώλεια της όρασης και θεωρούνταν τυφλές. Στο κάθε μάτι των ασθενών εγχύθηκαν 50.000 κύτταρα του μελάγχρου επιθηλίου του αμφιβληστροειδούς.

Μετά την έγχυση, εξετάσεις επιβεβαίωσαν ότι τα κύτταρα είχαν προσδεθεί στον αμφιβληστροειδή ενώ η παρακολούθηση των ασθενών έδειξε ότι τα κύτταρα συνέχιζαν να παραμένουν ζωντανά κατά τη διάρκεια των 16 εβδομάδων που διήρκεσε η συγκεκριμένη φάση της δοκιμής.

{slider Ασφαλής διαδικασία}

Συγχρόνως η διαδικασία αποδείχθηκε ασφαλής χωρίς να εμφανιστούν σημάδια απόρριψης ή μη φυσιολογικής κυτταρικής ανάπτυξης.
Αν και στη συγκεκριμένη φάση η δοκιμή δεν είχε σχεδιαστεί ώστε να αποδειχθεί η αποτελεσματικότητα της θεραπείας, οι ερευνητές αναφέρουν ότι τα μέχρι στιγμής ευρήματά τους δείχνουν ελαφριά βελτίωση της όρασης των δύο ασθενών.

{slider Πολλά χρόνια ερευνών}

Τονίζουν πάντως ότι είναι πρώιμο να εξαχθούν οριστικά συμπεράσματα και ότι απαιτούνται πολλά χρόνια ερευνών προτού η θεραπεία αποδείξει πλήρως τόσο την ασφάλεια όσο και την αποτελεσματικότητά της. Όπως χαρακτηριστικά γράφουν στο Lancet «ο απώτερος θεραπευτικός στόχος είναι η έγκαιρη θεραπεία των ασθενών, γεγονός που πιθανώς θα αυξήσει τις πιθανότητες σωτηρίας των φωτοϋποδοχέων καθώς και της κεντρικής όρασής τους».

Πάντως, ακόμη και αν η συγκεκριμένη θεραπεία αποδείξει την ασφάλειά της, η ευρεία κυκλοφορία της αναμένεται να συναντήσει σημαντικά εμπόδια καθώς δεν είναι λίγοι εκείνοι που αντιδρούν στη χρήση εμβρυϊκών βλαστικών κυττάρων εξαιτίας του ότι για τη λήψη τους απαιτείται η καταστροφή εμβρύων - ακόμη κι αν αυτή η καταστροφή γίνεται ούτως ή άλλως, για ανεξάρτητους λόγους.

{slider Βλαστικά κύτταρα αντί για μεταμόσχευση κερατοειδούς}

Η θεραπεία μπορεί να προσφέρει αποκατάσταση του χιτώνα σώζοντας από τύφλωση

{slider Στοκχόλμη}

Η μεταμόσχευση κερατοειδούς αποτελεί σε κάποιες περιπτώσεις τη λύση που μπορεί να σώσει έναν άνθρωπο από την τύφλωση. Η λύση αυτή δεν είναι όμως πάντοτε εύκολη, εξ αιτίας όχι μόνο της έλλειψης μοσχευμάτων αλλά και του φόβου επιπλοκών. Χάρη σε μια πρωτοποριακή μέθοδο ίσως σύντομα να μην είναι πλέον απαραίτητη.

Ερευνητές της Ακαδημίας Σαλγκρένσκα της Σουηδίας πέτυχαν το πρώτο βήμα για τη θεραπεία ενός κατεστραμμένου κερατοειδούς χιτώνα με τη βοήθεια εμβρυϊκών βλαστικών κυττάρων. Συγκεκριμένα κατόρθωσαν να μετατρέψουν τα βλαστικά κύτταρα σε επιθηλιακά – τα κύτταρα που «χαρίζουν» στον κερατοειδή τη διαύγειά του.

{slider Πρώτη «καλλιέργεια» σε ανθρώπινο κερατοειδή}

Οι επιστήμονες καλλιέργησαν αρχικά στο εργαστήριο τα ανθρώπινα εμβρυϊκά βλαστικά κύτταρα και στη συνέχεια τα μεταμόσχευσαν σε κατεστραμμένους κερατοειδείς, τους οποίους εξασφάλισαν από το οφθαλμολογικό τμήμα της Πανεπιστημιακής Κλινικής Σαλγκρένσκα. Οπως είδαν μέσα σε διάστημα έξι ημερών τα κύτταρα είχαν διαφοροποιηθεί σε κύτταρα του επιθηλίου του κερατοειδούς.

Αν και φαίνεται «μικρό» το επίτευγμα είναι σημαντικό, εφόσον ανοίγει τον δρόμο προς μια μελλοντική θεραπεία αποκατάστασης των βλαβών του κερατοειδούς χωρίς την ανάγκη μεταμόσχευσης.

«Παρόμοια πειράματα έχουν γίνει σε ζώα, είναι όμως η πρώτη φορά που βλαστικά κύτταρα αναπτύσσονται σε ανθρώπινους κερατοειδείς» δήλωσε ο Τσαρλς Χάνσον, ένας εκ των επικεφαλής της μελέτης η οποία δημοσιεύθηκε στην επιστημονική επιθεώρηση «Acta Ophthalmologica Scandinavica». «Αυτό σημαίνει ότι κάναμε το πρώτο βήμα ώστε να μπορέσουμε να χρησιμοποιήσουμε τα βλαστικά κύτταρα για τη θεραπεία των κερατοειδών που έχουν υποστεί βλάβες».

Ζητούμενο τώρα είναι η τελειοποίηση της τεχνικής. «Αν κατορθώσουμε να αναπτύξουμε μια μέθοδο ρουτίνας η διαθεσιμότητα της θεραπείας για τους ασθενείς που χρειάζονται έναν νέο κερατοειδή θα είναι ουσιαστικά ανεξάντλητη» υπογράμμισε ο Ουλφ Στένεβι, ο έτερος επικεφαλής της μελέτης. «Επίσης τόσο η χειρουργική διαδικασία όσο και η αποκατάσταση θα είναι πολύ απλούστερες».

{/sliders}

Μια ασθένεια που μπορεί πλέον να αντιμετωπίζεται και με μη επεμβατικές μεθόδους

Νέες προοπτικές στη θεραπεία της οστεοαρθρίτιδας διαφαίνονται μέσα από τη χρήση ενήλικων βλαστικών κυττάρων. Μέχρι πρόσφατα, η μόνη λύση στις πιο προχωρημένες μορφές αρθρίτιδας ήταν η χειρουργική αντιμετώπιση, με κυριότερη την αρθροπλαστική. Η δημιουργία τεχνητής άρθρωσης, όμως, είναι μία μέθοδος, η οποία απαιτεί μεγάλο χειρουργικό τραύμα και μακρά αποκατάσταση.